Tuesday, August 17, 2010

KENANGAN BERPUASA



Melihat anak-anakku berpuasa teringat zaman kanak-kanak dahulu. Dahulu aku suka bermain dam dan penutup botol untuk menghabiskan masa sehari berpuasa. Sekarang anak-anakku leka melayari' game' di internet. Kadang-kadang sukar untuk menceritakan pengalaman lalu kepada anak-anak kerana mereka tidak merasai keseronokan mencipta permainan sendiri.

Kalau dahulu aku sanggup berpuasa penuh kerana takut pada ayah. Di samping itu menanti ganjaran 'bunga api' jika tamat sehari berpuasa. Alangkah seronoknya bila berbuka puasa, emak memasak makanan kegemaranku. Anak-anakku pula akan seronok jika aku membawa mereka ke Pasar Ramadan. Mereka amat gembira bila dapat membeli juadah yang mereka suka.

Aku melatih anak-anakku berjimat cermat ketika berbelanja kerana aku tak mahu mereka tidak menghargai rezeki yang ada di depan mata. Aku cuba mendidik mereka cara yang terbaik sebagaimana ibu bapaku mendidik aku dahulu. Biarpun aku orang susah, tapi jangan sampai meminta-minta. Berjimat sebelum habis, menyimpan ketika ada.

No comments:

Post a Comment